Digitální sublimace, sublimační tisk

Jedná se o velmi specifickou metodu obarvení materiálu, která má tyto po sobě jdoucí stupně:

  • V podobě inkoustů pracují tiskové plotry se sublimačními barvivy v tekutém stavu a vytvářejí tak potřebné tiskové motivy.
  • Po vytištění motivu inkousty schnou a přecházejí do pevného skupenství. V této podobě ještě nemají finální barevnost, což poměrně znesnadňuje kontrolu kvality v této fázi výroby.
  • Ke konečnému barevnému výsledku se dobereme až v horkém lisu, kdy barviva mění skupenství z pevného přímo na plynné bez tekutého mezistupně. K tomuto dochází při teplotách blízkých 200° C, stlačení v lisu pak zajišťuje průnik a navázání barviv do samotné struktury materiálu.

digitalní sublimace

Potiskované materiály

Polyester nejčastěji jako tkaniny či pleteniny, tedy textlil, ovšem potiskují se i pevné, nesavé materiály opatřené polyesterovým lakem jako třeba keramika, plechy, kovové doplňky atp.

Polyamid je ekonomickou variantou, možnost potisku je závislá na bodu tání konkrétního materiálu.

Dělení digitální sublimace

  • Nepřímá sublimace využívá jako prostředníka mezi tiskovým plotrem a potiskovaným materiálem sublimační papír, tento se potiskuje a následně vkládá do horkého lisu společně s materiálem určeným pro potisk. Při tomto postupu zůstává většina barviv na povrchu materiálu, tisk je pak sytější a ostřejší než v druhém případě níže.
  • Přímý tisk do materiálu je vhodný pro výrobky, u nichž požadujeme průtisk na rubovou stranu. Tekutý inkoust nanášený přímo na látku vniká dovnitř materiálu a úměrně jeho síle prochází na rubovou stranu. Tuto techniku využíváme hlavně pro potisk vlajek.

Nejčastější produkty:

  • Dresy
  • Lanyardy
  • Nůžkové stánky
  • Polštáře
  • Slunečníky
  • Textilní bannery a postery
  • Ubrusy
  • Vlajky